Training Docent Competent KRP 12

INHOUD

Doelgroep: docenten (in opleiding)
Duur training: 3 dagen + e-learning

Deze docententraining heeft als doel jou als (startend) docent kennis en vaardigheden bij te brengen, zoals onderwijskunde, didactiek, onderwijs psychologie, groepsprocessen, communicatie en coaching, beoordelen, klassenmanagement, studentvolgsysteem en ICT.

De brancheorganisatie Provoet heeft in haar kwaliteitsbeleid eisen gesteld aan de vakbekwaamheid van docenten, die eisen zijn:

  • Vakinhoudelijk deskundig
  • Pedagogisch didactisch handelen
  • Groepsdynamica 
  • Professionaliteit

De onderdelen pedagogisch didactisch handelen en groepsdynamica en professionaliteit zullen in deze cursus behandeld worden. De cursus voldoet aan de huidige eisen voor erkenning door Provoet. De training Docent Competent kan ook gevolgd worden als je geen pedicure bent.

Pedagogisch didactisch handelen

  • Volgt een curriculum en zet lesplannen in een reeks en zet daarbij verschillende leermethoden in.
  • Kent de doelgroep en sluit daar goed op aan tijdens de lessen en met opdrachten.
  • Hanteert diverse methodische en didactische aanpakken (onder andere leerstijlen), is creatief in het inzetten van werkvormen en maakt effectief gebruik van (digitale) hulpmiddelen.
  • Structureert informatie, ideeën, meningen, standpunten en besluiten en brengt dit in begrijpelijke taal over aan anderen.
  • Kan de theorie verbinden aan de praktijk
    • benoemt theorie tijdens de praktijklessen 
    • activeert om de leerling de koppeling te laten maken tussen theorie en praktijk
    • geeft handvatten mee om het geleerde te kunnen implementeren.

Groepsdynamica

  • Heeft inzicht in groepsprocessen en handelt hiernaar.
  • Kan goed omgaan met machtsverhoudingen (overwicht versus gelijkwaardigheid).
  • Creëert een prettig leerklimaat waarin de cursisten zich welkom, veilig en gewaardeerd voelen.
  • Is in staat om snel het vertrouwen van de groep te krijgen.
  • Achterhaalt onuitgesproken informatie, relevante gevoelens, behoeften, belangen en gedachten van anderen.
  • Buigt een negatieve sfeer om tot een prettige en werkbare sfeer.
  • Kan goed overweg met een gedifferentieerde groep cursisten met verschillende leerbehoeften.
  • Hanteert een goed evenwicht tussen het ingaan op reacties van de cursisten enerzijds en het vasthouden aan het lesplan anderzijds.

De training wordt bij voldoende resultaat afgerond met het certificaat Docent Competent. Niveau mbo-4+/NLQF 4+.

KRP accreditatie
Procert:  12 KRP punten.
Domein: Omgevingsbewust handelen 4, Reflectie 4, Specialistische Voetzorg 4

ONDERWIJS

Opzet van de cursus

Pedagogisch didactisch handelen 1
Onderwerpen

  • Didactiek: beginsituatie, doelgroep, tijdsplanning, didactische werkvormen en methoden en (digitale) hulpmiddelen
  • Ontwerpen van lesprogramma en maken van lesplannen met PDCA
  • Inhoud van kwalificatiedossier vertalen naar lesinhoud
  • Afstemmen van de lesinhoud op de doelgroep

Doel
Je leert hoe je een goed gestructureerd lesprogramma maakt en onderhoud, aansluitend op het kwalificatiedossier, passend bij de doelgroep en volgens didactische principes.

Pedagogisch didactisch handelen 2
Onderwerpen

  • Doelen stellen met betrekking tot kennis, vaardigheden en attitudes
  • Leren, leerstijlen en leerstrategieën
  • Differentiatie
  • Online lesgeven: e-learning, webinar, meet/teams/zoom, software
  • Begeleiding en toetsing
  • Klassenmanagement

Doel
Je leert hoe je de theorie van didactiek in de praktijk toepast.
Je leert hoe je de kennis overbrengt, vaardigheden aanleert en attitudes bespreekbaar maakt.
Je leert hoe je beroepstaken opsplitst in kennis, vaardigheid en attitude doelen.
Je leert hoe je in je lesaanbod maatwerk kunt leveren.
Je leert goed voorbereid voor de klas te staan.

Onderwijs psychologie en groepsdynamica 1
Onderwerpen

  • Onderwijspsychologie
  • Groepsdynamica
  • Communicatie (stijlen)
  • Theorie van begeleiding en coaching

Doel
Je leert over (verschillen in) individueel gedrag en groepsgedrag.
Je leert hoe individueel gedrag en groepsprocessen invloed kunnen hebben op de les, hoe je die kunt beïnvloeden.
Je leert welke communicatiestijlen enr zijn en hoe je die kunt toepassen. 

Onderwijs psychologie en groepsdynamica 2
Onderwerpen:

  • Spreek en gespreksvaardigheden
  • Doelen stellen gedrag
  • Omgang met collega’s (intervisie, collegiale visitatie)
  • Professionaliteit

Doel
Je leert diverse spreek en gespreksvaardigheden nodig om te kunnen lesgeven en gesprekken met studenten te houden
Je leert technieken om gedragsverandering in gang te zetten
Je leert hoe de omgang met collegae (positieve) invloed kan hebben om eigen functioneren
Je leert hoe de eigen professionaliteit te onderhouden

Praktijk van het lesgeven
Onderwerpen

  • Observeren en beoordelen
  • Reflectie, feedback en evaluatie
  • Lesgeven

Doel
Je leert observeren.
Je leert resultaatgericht of procesgericht beoordelen, over verschillen in formatief en summatief beoordelen en toetsvormen.
Je leert hoe je zelfreflectie, feedback en evaluatie vormgeeft.
Je voert uit wat je geleerd hebt in een zelf opgestelde les, deze wordt geobserveerd en besproken.

KOSTEN EN INSCHRIJVEN

Training Docent Competent

  • Lesgeld: € 995
  • Lespakket: inclusief
Workshops en e-learning (#16)

 

Inschijfformulier

WORKSHOPS EN E-LEARNING

Heb je vragen? We helpen je graag, bel ons op 033 721 92 29